Despre proeictul Stop abuzului de alcool

Conform studiilor GFK 25% dintre romani consuma alcool intr-o zi obisnuita iar preferatele romanilor sunt berea si vinul facut in casa. Conform studiului (INSSE), in Oltenia (adica si in judetul Dolj) consumul de alcool este aproape dublu fata de media pe tara iar efectele abuzului de alcool sunt vizibile indeosebi in mediul rural, avand ca rezultat abuzuri asupra copiilor (Telefonul Copilului) dar si asupra familiei si comunitatii.

Proiectul isi propune informarea, constientizarea si sensibilizarea grupului tinta asupra problemelor provocate de abuzul de alcool precum si dezvoltarea de abilitatilor de viata sanatoasa necesare in adoptarea deciziilor corecte si responsabile in privinta consumului de alcool. Activitatile sunt dedicate in primul rand, unui numar de minimum 350 elevi din 7 unitati de invatamant din mediul rural si urban.

Intr-o prima etapa activitatile proiectului vor fi planificate in baza graficului de implementare, dar si a propunerilor ulterioare ale echipei de management si a partenerilor intr-o succesiune logica si detaliata a activitatilor propriu-zise, astfel incat acestea sa se sustina reciproc. Planificarea activitatilor va fi realizata la inceputul proiectului, pe parcursul monitorizarilor asigurandu-se recorelari ale actiunilor in functie de rezultate.

Atentia frecventa din partea mijloacelor media este foarte importanta ca urmare, proiectul va fi lansat printr-o conferinta de presa si va fi promovat in comunitatile vizate si in mediul online.

a) Campania de sensibilizare, constientizare si informare cu privire la riscurile legate de consumul de alcool pentru sanatatea si starea de bine a persoanelor, explicarea politicilor si procedurilor referitoare la consumul de alcool se va derula in lunile octombrie, noiembrie si decembrie prin: crearea dezvoltarea si utilizarea platformei online (site si aplicatia de mobil), activitatile de tip peer to peer education (educatie intre egali), activitatile desfasurate in comunitati (ateliere nonformale pentru tineri si evidentierea faptului ca nu se vinde alcool catre minori in 50 de locatii.)

Pentru a realiza aceste activitati, proiectul prevede pregatirea unui grup de voluntari care sa deruleze activitati de educatie intre egali, sporind astfel nivelul de cunostinte al tinerilor cu privire la riscurile asociate consumului de alcool.

In cadrul acestor activitati vor fi invitati si medici, psihologi, reprezentanti ai politiei si ai altor institutii. In vederea unei corecte informari a elevilor participanti, vor fi valorificate materialele de facilitare create, pliantele informative si se vor face trimiteri la materialele postate pe site. Se doreste astfel imbunatatirea nivelului de cunostinte al tinerilor cu privire la acest domeniu, fapt ce va contribui la reducerea factorilor de risc care pot determina debutul consumului.

In acelasi timp, se urmareste implicarea celorlalti factori cu rol determinant in educarea tinerilor - parintii si cadrele didactice din scoala - astfel incat printr-o interventie concentrata sa se asigure un climat care sa determine, pe termen lung, diminuarea procentului de elevi consumatori de alcool.

In scolile vizate de proiect vor fi desfasurate de catre voluntarii instruiti activitati de educatie non-formala astfel incat la serbarile de Craciun elevii, profesorii si parintii sa fie martorii unor spectacole de teatru si a creatiilor artistice ale elevi prin care sa se evidentieze efectele nefaste ale abuzului de alcool.

Echipele ce se vor implica activ vor primi tricouri cu mesaje precum 'Be Smart, don't start', Don't let your life go up in alcohol'.

Aplicatia pe mobil, realizata in luna octombrie va putea fi accesata in urmatoarele luni, perioada in care se vor vizita si cel putin 50 de locatii din Craiova in care ii vom informa pe managerii locatiilor despre scopul proiectului si-i vom incuraja sa stopeze vanzarea de alcool catre minori.

Pe parcursul implementarii proiectului, precum si in etapa finala, activitatile, rezultate si modelele de buna practica vor fi diseminate pe site-ul proiectului, pe blogurile partenerului.

Proiectul se va incheia printr-o Conferinta finala in luna ianuarie in cadrul careia vor fi prezentate idei de buna practica, actiuni, activitati de succes in domeniul prevenirii consumului de alcool.

Activitatile proiectului

  1. Activitatea de management al proiectului se va desfasura pe intreaga perioada a proiectului si va cuprinde urmatoarele actiuni: management si managementul financiar. Managementul proiectul este activitatea prin care se coordoneaza celelalte activitati ale proiectului, iar managerul este cel care are viziunea de ansamblu, coordoneaza si supervizeaza derularea in bune conditii a activitatilor de implementare. Echipa de management - Manager proiect si responsabilul financiar - va asigura implementarea proiectului si a raportarilor specifice, va asigura in permanenta legatura echipa de proiect, cu partenerii si cu finantatorul, va informa si raporta in permanenta progresul proiectului, se va asigura ca anticipeaza riscurile si va preveni efectele acestora asupra atingerii obiectivelor si indicatorilor, va asigura fluxul de capital, va efectua cheltuielile necesare si va tine evidenta financiar contabila
  2. Activitatea de pregatire a proiectului se va desfasura pe durata primei luni si va cuprinde urmatoarele sub-actiuni: achizitionarea de materiale necesare derularii proiectului, contractarea medicului specialist care va coordona activitatea de informare si va sustine prezentarile in comunitati, contractarea specialistului/firmei care sa creeze site-ul si aplicatia de mobil
  3. Activitatea de promovare si vizibilitate. In cadrul acestei activitati vor fi derulate masuri prin care va fi facut cunoscut proiectul, asociatiile care implementeaza si finantatorul. Aceasta masura este necesara pentru crearea unui mediu ONG transparent, promovarea initiativei si a mesajului proiectului, dar si a promotorilor programului si proiectului. Activitatea va cuprinde: 2 conferinte de presa (de lansare si de final), crearea si distribuirea materialelor informative, derularea unor campanii online de promovare a proiectului (articole blog, site, aplicatie, retele de socializare)
  4. Campania de sensibilizare, constientizare si informare cu privire la riscurile legate de consumul de alcool

Crearea si dezvoltarea platformei online - site si aplicatie de mobil. Aplicatia pe mobil poate fi utilizata de oricine ca sa semnalizeze (chek-in) locurile in care sunt abuzuri de alcool si in final va duce la realizarea unui heatmap - harta zonelor de risc.

Aplicatia va putea fi descarcata gratuit de oricine si astfel se vor putea contura locurile in care au loc abuzuri in ceea ce priveste consumul de alcool (alcool vandut minorilor, persoane care consuma alcool si apoi se urca la volan, violente datorate abuzului de alcool etc.)

Existenta acestei aplicatii va fi evidentiata atat in activitatile informare cat si in cele de de educatie non-formala, in conferintele de presa, pe site-ul proiectului si pe blogurile partenerilor de la Asociatia Bloggerilor Olteni. Vom detalia in continuare importanta aplicatiei mobile deoarece este punctul central al proiectului in ceea ce priveste trecerea de la online la offline. Daca site-ul proiectului va avea o componenta de informare si educare, aplicatia mobila va face trecerea spre actiune si implicare.

In urma oricarei instalari a aplicatiei si traficul de pe site ar trebui sa creasca cel putin cu numarul de participati al fiecarei activitati.

Pe laga efectul direct, instalarea aplicatiei are si un efect de constientizare de lunga durata, ea ramanand instalata in telefon si atragand atentia utilizatorilor de cate ori acestia intalnesc simbolul vizual (logo-ul aplicatie).

Intrucat aplicatia poate fi limitata doar la utilizatorii din Romania prin platforma Google Play iar utilizatorii sunt autentificati cu parola necesara la instalarea aplicatie (parola contului de pe Google Play), numarul de instalari asigura unicitatea raportarii.

In cazul semnalizarii constante a unei locatii, se pot informa politia si/sau alte institutii in masura sa remedieze abaterea (ex: protectia consumatorului) de catre ONG-urile participante. Mai mult prin publicarea hartii si notificarea catre Politie, harta ar trebui sa fie interpretata ca indiciu iar politia ar trebui sa se autosesizeze.

Prin mediatizarea rezultatelor aplicatiei mobile (heat map - harta de risc) mesajul nu va mai fi unul fad, precum cele cu consumul de sare, zahar si grasimi, care plictisesc pe toata lumea, ci va fi un indemn la constientizare prin folosirea unui instrument la indemana - aplicatia de mobil.

Bloggerii vor mediatiza constant aplicatia pe mobil de la lansare si pana la rezultatele finale. Prin articole coerente si consecvente vor atrage atentia opiniei publice asupra unor localuri cu practici necuvenite. Mai mult aceste informari pot atrage si implicarea presei locale care va avea in aplicatia mobila un punct de plecare pentru documentarea anchetelor jurnalistice.

Spuneam ca aplicatia mobila este un punct central al proiectului deoarece se adreseaza in primul rand tinerilor care petrec foarte mult timp online si mai ales pe mobil. Existenta aplicatiei mobile va fi anuntata in conferinta de deschidere a proiectului iar rezultatele si harta cu zonele de risc vor fi prezentate in conferinta finala.

Voluntarii si bloggerii vor fi primii care vor testa aplicatia mobila pentru a putea apoi s-o "dea mai departe" in cunostinta de cauza.

La intalnirile cu tinerii din mediul rural si urban acestia vor fi invatati despre existenta aplicatiei mobile si vor fi incurajati sa o foloseasca.

In cadrul activitatilor de educatie non-formala tinerii vor fi incurajati sa includa "povestea" aplicatiei mobile in creatiilor lor (poezii, piese de teatru, pictura, fotografie etc.).

Nu in ultimul rand parintii, profesorii si autoritatile locale vor afla despre aceasta aplicatie cu ocazia serbarilor de sfarsit de an cand se vor vedea roadele educatiei non-formale.

Site-ul si aplicatia mobila vor fi prezente pe materialele informative tiparite iar aplicatia mobila va avea o rubrica speciala in cadrul site-ului, pentru a fi cat mai vizibila si mai folosita.

Spuneam ca existenta aplicatiei mobile va fi evidentiata pe materialele tiparite si pe site, acest lucru putand fi utilizat inclusiv in activitatea de evidentiere a faptului ca nu se vinde alcool catre minori in 50 de locatii. Materialul de informare a managerilor de locatii va cuprinde informatii despre aplicatia mobila iar autocolantul pe care-l oferim locatiilor va cuprinde site-ul proiectului unde vor fi partenere si locatiile dar unde va fi vizibila si aplicatia mobila. Pe autocolant se poate trece si codul QR al aplicatiei mobile astfel incat sa fie mai usor de descarcat.

Avem in vedere construirea unui site dedicat proiectului, site cu ajutorul caruia sa propagam online urmatoarele informatii:

  • Informatii medicale, statistici si exemple despre efectele abuzului de alcool, efectele benefice ale consumului moderat de alcool pentru adulti si efectele nefaste ale alcoolului pentru minori
  • Videoclipuri in care personalitati ale vietii culturale si sportive din Craiova sa vorbeasca despre efectele consumului de alcool, atat prin exemple cat si prin contraexemple. Ca endorser in spatiul online il vizam pe bloggerul national Cristian China Birta, cunoscut in mediul online sub numele Chinezu. Chinezu este cunoscut ca un mare iubitor de bere si promotor ale beneficiilor consumului moderat de bere in cadrul http://blogdebere.ro/ Pe de alta parte Chinezu este cunoscut si ca un familist cu 3 copii. Personalitatile cooptate pentru realizarea videoclipurilor vor fi incurajate sa promoveze si aplicatia mobila
  • Materiale despre intalnirile informale si non-formale cu tinerii, aceste informatii avand menirea sa atraga atentia si altor scoli (profesori, elevi) care pot folosi informatiile utile de pe site sau pot utiliza aplicatia mobila

Instruirea voluntarilor prin activitatile de tip peer to peer education (educatie intre egali) va fi facuta in luna octombrie si va cuprinde prezentarea generala a proiectului, informatii esentiale despre consumul de alcool in Romania, efectele consumului si metode de abordare a tinerilor cu accent pe metode nonformale astfel incat sa-i determine pe acestia sa faca fata tentatiilor alcoolului. Activitatea va fi coordonata de catre un medic cu experienta si de un formator si va avea inclusiv o sectiune de utilizare a aplicatiei mobile.

Activitatile desfasurate in comunitati vor cuprinde:

  • Informare si educatie non-formala cu elevii de 10-18 ani din cele 7 comunitati vizate
  • Evidentierea faptului ca nu se vinde alcool catre minori in 50 de locatii

Timp de o luna jumatate, (1 nov-15 dec) voluntarii instruiti vor desfasura in scolile vizate activitati de informare urmate de ateliere non-formale. Informarea are rolul de a evita transformarea consumului experimental si ocazional in consum regulat, in vederea dezvoltarii personalitatii de tip asertiv si a mecanismelor de adaptare necesare in luarea deciziilor corecte si responsabile in legatura cu consumul de alcool si a adoptarii unui stil de viata sanatos. Totodata vom trece la educatia non-formala folosind o modalitate de exprimare prin arta (crearea unei benzi desenate, eseuri literare, creare de colaje, filmulete, fotografii, piese de teatru), prin care copiii vor urmari sa sensibilizeze comunitatea privind prevenirea consumului de alcool. Toate materialele vor fi afisate in scoli iar piesele de teatru vor fi prezentate in cadrul serbarilor de Craciun.

In mediul rural consumul de alcool de catre minori este posibil in special in gospodariile proprii si aici un rol important pentru stoparea acestui fenomen revine familiilor. In mediul urban insa, stoparea acestui fenomen poate incepe din locatiile in care se vinde alcool minorilor, desi acest lucru este interzis. In acest scop avem In vedere vizitarea a cel putin 50 de locatii din Craiova in care ii vom informa pe managerii locatiilor despre scopul proiectului si-i vom incuraja sa stopeze vanzarea de alcool catre minori. Daca in locatiile respective este afisata la vedere restrictia vanzarii de alcool catre minori, le vom propune managerilor respectivelor locatii sa apara ca parteneri in cadrul proiectului Stop abuzului de alcool, acest parteneriat fiind evidentiat pe site-ul proiectului.

In cazul in care in locatiile respective nu este afisat la loc vizibil faptul ca nu se vinde alcool minorilor, le vom oferi autocolante cu Stop abuzului de alcool in care se evidentiaza faptul ca 'In aceasta locatie nu se vinde alcool minorilor'. Dupa afisarea autocolantelor le vom propune si acestor locatii sa ne fie parteneri in cadrul proiectului, acest lucru fiind evidentiat pe site-ul proiectului.

7 Activitatea de raportare. Va cuprinde informatiile si rezultatele obtinute in urma implementarii proiectului ce vor fi constranse sub forma unui ghid de recomandari si bune practici ce va fi publicat pe site-ul asociatiilor, site-ul proiectului si va fi facut public prin intermediul conferintei de final.

Sustenabilitatea proiectului

In continuarea programului informativ se doreste motivarea elevilor pentru implicarea lor in proiecte concrete de prevenire si oferirea posibilitatii de a-si valorifica in mod constructiv timpul liber.

Consideram ca actiunile intreprinse in cadrul acestui proiect, vor genera efecte pozitive pe termen lung atat in viata beneficiarilor directi si indirecti implicati in proiect, cat si in comunitate. Adolescentii implicati in activitatea de prevenire vor dobandi cunostinte in ceea ce priveste consumul de alcool si droguri, pe care le vor disemina in grupurile de cunostinte, colegi si relatii in cadrul actiunilor de socializare. De asemenea, reteaua de peer educators creata in cadrul acestui proiect, va duce mai departe informatia legata de riscurile la care se supun adolescentii care incep sa consume alcool sau droguri. Implicarea cadrelor didactice va genera de asemenea efecte pozitive in institutiile de invatamant in care proiectul va fi implementat.

Materialele informative (brosuri, pliante), vor putea fi utilizate si in cadrul unor actiuni similare. De asemenea ghidul de bune practici, informatiile relevante si rezultatele obtinute in urma implementarii proiectului vor putea fi accesate de catre oricine, in mod gratuit, de pe site-urile asociatiilor, proiectului si de pe blogurile partenere. Ele vor fi facute publice si in cadrul conferintei finale.

Aplicatia de mobil va putea fi folosita, in mod gratuit si dupa finalizarea proiectului si ar putea constitui pe termen lung o harta la nivel national cu locurile de risc - unde se vinde alcool minorilor iar pe de alta parte poate fi o sursa de informare pentru institutiile abilitate (si alte ONG-uri) implicate in prevenirea si combaterea consumului de alcool de catre minori.

Site-ul proiectului va fi functional cel putin un an de zile dupa finalizarea implementarii proiectului si va constitui baza de informare si sustinere pentru proiecte similare viitoare ale asociatiilor partenere si/sau ale altor organisme.